Home Книги 6 книг, які допоможуть краще зрозуміти свої емоції

6 книг, які допоможуть краще зрозуміти свої емоції

6 книг, які допоможуть краще зрозуміти свої емоції

А ще навчать знаходити баланс, чути себе та використовувати навіть негативні переживання на благо.

Людей переповнюють почуття. Ми соромимося заздрощів, робимо невірний вибір через страхи, упускаємо можливості через сум та гнів. Урешті-решт ми вирішуємо, що відтепер наш найкращий друг — холодний розсудок. Так людина перетворюється на подобу нейромережі: знає все на світі, крім того, чого вона сама хоче і як себе почуває.

Ця добірка дозволить вивчити емоції на 360 градусів. Від наукових даних — до особистого досвіду, від базової теорії — до практичних інструментів: анкет, щоденників, психологічних вправ.

1. «Емоції, які нами керують», Лоуренс Хауеллс

Ми звикли думати, що сенс життя криється в конкретних, вимірюваних і відчутних досягненнях. Картина благополуччя, яку малює людина в голові, осяжна: ось будинок, ось сад, ось три собаки, ось подорож на Майорку. Однак учені доводять: немає жодного аспекту, більш важливого для якості та сенсу нашого існування, ніж емоції.

Книга клінічного психолога Лоуренса Хауеллса — своєрідний путівник світом емоцій. У ньому доступно пояснюється, як і чому виникають почуття, з яких компонентів вони складаються, навіщо з’явилися в ході еволюції та який їхній зв’язок з людським тілом. Хауеллс зосереджується на семи базових емоціях: страху, смутку, гніві, відразі, почутті провини, соромі та щасті. Кожному почуттю присвячено окремий розділ.

Ще один важливий момент, про який нагадує автор: яскраві емоції можуть як дарувати неймовірне щастя, так і загонити в пастку — тобто змушувати психіку ходити по колу, а нас — діяти руйнівно у відповідь на те чи інше переживання. У книзі описаний механізм виникнення таких пасток і дані вправи з когнітивно-поведінкової психології, які допоможуть розірвати це замкнене коло.

2. «Компас емоцій», Ілсе Санд

Ілсе Санд — автор, якого люблять у всьому світі за дбайливу подачу матеріалу і увагу до проблем високо чутливих людей. Однак відчувати дуже яскраві емоції — не те саме, що вміти розбиратися в них і відрізняти одне переживання від іншого. У цій невеликій книзі надана навігація: де проходять межі різних емоцій, що ми частіше за все придушуємо і як замість цього конструктивно використовувати навіть найтемніші почуття, наприклад заздрість.

Важливо навчитися відстежувати і ступінь інтенсивності переживань — для цього в книзі є наочна інфографіка та вправи. Ілсе визнає: впливати на почуття безпосередньо практично неможливо, однак один важіль у нас усе-таки є, і це наші думки. Одна і та ж подія може викликати різні емоції залежно від того, як ми її сприймаємо.

Автор також закликає не захоплюватися і не викривляти поняття позитивного мислення — тобто не будувати навколо себе стіну з «мені все подобається, мені завжди потрібно відчувати лише позитивні емоції», а дозволити собі відчувати весь спектр доступних відчуттів і орієнтуватися на справжнє розуміння самого себе.

3. «Як ти, тільки чесно?», Дженна Кутчер

Як часто ви вмикаєте режим «автопілот»? Це стан, коли в потоці повсякденних справ людина механічно рухається від одного завдання до іншого. Якщо жити на автопілоті надто довго, можна зовсім втратити зв’язок із «водієм» — тобто своєю свідомістю, почуттями та прагненнями, і тоді навіть прості питання зможуть загнати в глухий кут. Що вас надихає? Що смішить? Що змушує танцювати від щастя?

Книга Дженни Кутчер підходить, щоб зробити перший крок, зупинитися і зазирнути вглиб себе. Колись Дженна досягла висот у кар’єрі завдяки режиму нескінченних справ і завдань — тобто в такому загоні, який більше нагадував рух по тунелю. Десь поза полем зору залишалися друзі, захоплення, відпочинок і навіть стосунки з майбутнім чоловіком — фокус був спрямований тільки на світло в кінці тунелю, тобто на чергове підвищення та свій кабінет із гарною табличкою. Однак, отримавши посаду, Дженна раптом зрозуміла, що нагорода не її власне щастя, а чужа схвальна думка.

Книга складається з трьох частин: у першій автор пропонує очистити себе від чужої лушпиння і визначити справжні прагнення — і задає для цього сильні, хоча часом і незручні питання. У другій частині Дженна розглядає зовнішні фактори, які нас визначають: стосунки з партнером, рідними, хобі. Третя частина — конкретні кроки, які допоможуть перебудувати своє життя і стати її повноправним господарем, тобто перестати дозволяти оточуючим робити за себе вибір.

4. «Емоційний інтелект лідера», Леонід Кроль

Щоб зрозуміти себе, потрібно вчасно «вимикатися» з зовнішнього світу. Щоб вести здорове та повноцінне життя, насичене фарбами і емоціями, потрібно «вмикатися» назад і взаємодіяти з оточуючими. Знайти баланс буває непросто — ще важче зробити так, щоб почуття не заважали, а допомагали прийти до бажаного.

Леонід Кроль — кандидат медичних наук і бізнес-тренер з 25-річним стажем. У «Емоційному інтелекті лідера» він ділиться випадками з практики — і в проблемах його клієнтів важко не впізнати себе. Наприклад, ось уважна, іронічна і чарівна Надя, яка може зробити блискучу кар’єру в продажах. Але не робить: заважають емоції і травматичний досвід, пригнічений гнів, образи і навіть моральний мазохізм, тобто звичка терпіти болючі ситуації.

Як і Дженна Кутчер, Кроль радить почати шлях із розвитку усвідомленості та зрозуміти фактори, приховано впливають на поведінку. З цієї точки можна почати шлях до щасливого життя: вчитися регулювати почуття, дбати і мотивувати себе за допомогою позитивного підкріплення. Щоб залишатися живими і чутливими, але не давати себе скривдити, автор пропонує побудувати систему бар’єрів — у ній є точки опори, які допомагають переносити складні моменти, когнітивні інструменти успіху (емоційний інтелект, увага, гнучкість) і межі довіри.

5. «Щоденник турботи про себе»

Від теорії — до практики. Іноді недостатньо лише озброїтися інструментами розпізнавання емоцій. Щоб по-справжньому пізнати себе, потрібно зібрати своєрідну статистику і зрозуміти, які почуття переважають у вас більшу частину часу.

Цей своєрідний «бортовий журнал» самопочуття розрахований на три місяці. Він не схожий ні на особистий щоденник, ні на щоденник подяки або навіть трекер емоцій — записувати в нього пропонується цілком конкретні речі: як ви спали, що їли, скільки пили води, чим займалися протягом дня і, звичайно, що в результаті відчували.

Щоденник особливо корисний, якщо ваш стан нестабільний — наприклад, при житті з ментальним розладом. Можуть з’ясуватися прості, але в той же час дивовижні речі: скажімо, в дні, коли ви спите 8 годин, ваш настрій майже завжди спокійний, після певної їжі — дратівливий, а в дні зустрічей із знайомою N ви майже завжди відчуваєте тривогу.

Крім розворотів на кожен день, у щоденнику є сторінки ретроспективних питань: пропонується згадати моменти, в які ви відчували певну емоцію особливо яскраво, або скласти список активностей, які відновлюють вас у важкий момент.

6. «HBR. Емоційний інтелект», колектив авторів

Емоції — це не тільки про наші стосунки із самим собою. Якщо копнути глибше, поняття soft skills теж стосується почуттів, своїх і чужих, і вміння їх розуміти. Згадайте, чому ви пішли з минулого місця роботи? Дуже рідко причина в раціональних факторах на кшталт низької зарплати — часто справа в токсичному начальнику, напруженій атмосфері, неможливості сказати про свої проблеми відкрито. Навіть під «відсутністю перспектив» ми іноді маємо на увазі лише похмуру атмосферу, створювану керівником.

Harvard Business Review (HBR) — провідний світовий діловий журнал. Ця збірка статей із нього написана аналітиками, тренерами, підприємцями, які вивчили кейси великих компаній і їхніх управлінців. Автори доходять до єдиного висновку: чудовий менеджер — це не завжди найкомпетентніший, але завжди той, хто має сильний емоційний інтелект співробітник.

На щастя, EQ складається з багатьох компонентів, які можна вдосконалювати: розвивати емпатію, зайнятися власною мотивацією або дізнатися більше про соціальні навички. Автори розглядають поняття емоційного лідерства — в найзагальнішому сенсі це те, якою атмосферою ви заряджаєте колег і підлеглих. Ще одна складова здорового колективу — чесні процеси, тобто культура, в якій кожен співробітник має право висловитися з гарантією бути почутим. У таких компаніях люди працюють із більшою віддачею, незважаючи на зарплати та бонуси — тож приказка «Нічого особистого, тільки бізнес» здається трохи застарілою.

Leave a Reply

Your email address will not be published.