Витрата палива зазвичай вимірюється в літрах на 100 км. Дизельні автомобілі зазвичай споживають менше палива, ніж бензинові. Проте точний показник може розрахувати лише власник, оскільки витрата сильно залежить від різних факторів.
Справність автомобіля
Зношений двигун, який рідко обслуговують, буде споживати більше палива, ніж повністю справний. Масло і фільтри, свічки запалювання, датчики двигуна, форсунки, гальмівна система, навіть кути установки коліс – все це впливає на економічність.
Аеродинаміка
Повітряні потоки повинні безперешкодно проходити повз автомобіль, тоді зменшується опір повітря, яке потрібно долати. На цей показник впливає кузов машини: квадратні позашляховики менш економічні, ніж седани з гладкими лініями. Навісне обладнання, наприклад багажник на даху, зовнішні кріплення для велосипедів, дефлектори на вікнах, теж підвищує витрату.
Вага
Чим важчий автомобіль, тим більше він споживає палива. На вагу впливає не тільки сама конструкція, але й кількість пасажирів, усі речі в салоні та багажнику.
Тиск у шинах
Якщо повітря в шинах недостатньо, то машина їде з більшим опором, відповідно, витрачає більше палива. Як повідомляють деякі виробники, якщо тиск у шинах менший за рекомендований всього на 0,3 бара, споживання збільшується приблизно на 1,5%. В середньому тиск має становити 2,0-2,3 бара, але для кожної моделі існують свої ідеальні значення. Зазвичай вони написані на наклейці на стійці передніх дверей, в техпаспорті або інструкції з експлуатації.
Стиль водіння
Плавний розгін збереже більше палива, ніж різкі натискання на педалі.
Місце експлуатації
При русі трасою палива витрачається менше, а в місті через високий трафік – більше. Якщо автомобіль часто стоїть у заторах, то витрата підвищується. Також є залежність від рельєфу місцевості: чим частіше автомобілю доводиться підніматися в гору, тим більше буде витрата, тому що при крутому підйомі водію доводиться активніше натискати на газ і збільшувати навантаження на мотор. Температура повітря теж впливає на економічність. Взимку витрата підвищується через загуслі рідини і опір при їзді по снігу та льоду.
Якість палива
Бензин і дизель сумнівної якості частково позбавляють двигун потужності. Через це водій сильніше натискає на педаль, а це збільшує витрату.
Чому реальна витрата палива відрізняється від заявленої
У характеристиках автомобілів вказуються три цифри витрати: в місті, на трасі та змішаний режим. Але реальні значення зазвичай сильно відрізняються від заявлених.
Кожен виробник сам обирає систему, за якою вимірює витрату своїх моделей. Будь-який цикл випробувань намагається імітувати водіння середньостатистичного автомобіліста, але стиль і умови водіння у різних людей відрізняються. Тому розбіжність між реальною і заявленою витратою становить 7-32%.
- Цикл NEDC («Новий європейський цикл водіння») використовують з 70-х років. Він характеризується плавними розгонами в щадному режимі і невисокими швидкостями. Але режим випробування навряд чи нагадує реальні умови водіння звичайних людей.
- Система WLTP («Всесвітній гармонізований стандарт») з’явилася в 80-х. Її і зараз використовують для всіх машин, які виробляють в Євросоюзі, Ісландії, Швейцарії, Норвегії і Туреччині. Відмінність від попередньої системи вимірювання полягає у вазі та потужності автомобіля: чим вони більші, тим активніші розгони і вища максимальна швидкість випробуваних машин.
- Цикл EPA (Агентство з охорони довкілля США) вважається найоб’єктивнішим тестом. Випробування максимально наближене до реальних умов: багато зупинок у міському тесті, висока середня швидкість при водінні трасою і навіть окремий тест з імітацією агресивного водіння.
- По системі CLTC («Китайський цикл випробувань легкових транспортних засобів») заміряють витрату палива у трьох режимах: повільне, середнє і швидке водіння, при цьому максимальна швидкість значно нижча, ніж в інших системах.
Один і той самий автомобіль, перевірений за різними циклами, покаже різні результати. Тому заявлена витрата не може дати гарантії, що автомобіль буде споживати саме стільки літрів на 100 км шляху. До того ж випробування не можуть врахувати всі особливості стану машини, навантаження на неї і стилю водіння.
Як розрахувати витрату палива на 100 км
Для цього потрібно зрозуміти, скільки автомобіль витрачає палива на 100 км пробігу. Ось як заміряти показники:
- Заправити повний бак палива на АЗС.
- Скинути лічильник короткострокового пробігу на приладовій панелі або записати показання всіх пройдених кілометрів.
- Витратити весь бак палива — їздити в звичайному режимі, поки не загориться контрольна лампа на приладовій панелі.
- Подивитися, скільки кілометрів вдалося подолати.
- Знову заправити повний бак.
- Записати, скільки палива вмістилося в резервуар.
Формула витрати палива нескладна: витрата (л/100 км) = (Об’єм другої заправки / Пройдене кількість км на одному баку) × 100.
Наприклад, автомобіль проїхав 680 км після заправки. При повторному відвідуванні АЗС у бак вмістилося 55 л палива. У цьому випадку витрата буде рівна 8,08 л на 100 км: (55 / 680) × 100 = 8,08.
Як розрахувати вартість палива на кожен кілометр
Це стане в нагоді, щоб розрахувати витрати на паливо в автоподорожі або, наприклад, щоб скласти бюджет на певний період. Формула також дуже проста: (кількість літрів на 100 км × вартість літра палива) / 100 = вартість на кожен кілометр.
Середня вартість АІ-95 по Україні на момент написання матеріалу становить 57,14 грн. Автомобіль з нашого прикладу споживає 8,08 на 100 км. Відповідно, кожен кілометр на ньому обходиться в 4,6 грн: (8,08 × 57,14) / 100 = 4,6 грн. Отже, на 100 км піде вже 460 грн.
Як знизити витрату палива
- Своєчасно обслуговуйте автомобіль. Раз на рік або кожні 10 тисяч км міняйте масло, фільтри і необхідні за регламентом запчастини і технічні рідини. Список деталей і вузлів, які варто перевіряти на регулярних ТО, зазвичай вказується в сервісній книжці або в інструкції з експлуатації.
- Заправляйтеся на перевірених АЗС з високою якістю палива. Не заїжджайте на невідомі заправки або на ті, після відвідування яких у автомобіля були проблеми з паливною системою. Також можете уточнити у свого майстра в автосервісі назви заправок, які він рекомендує. У бензинові двигуни заливайте паливо тільки з рекомендованим октановим числом.
- Стежте за тиском у шинах.
- Плавно натискайте на педалі газу і гальма.
- Зніміть навісне обладнання, яке не використовується, для покращення аеродинаміки. Відкриті вікна при їзді на високій швидкості погіршують цей показник, тому краще включити кондиціонер: так витрата буде меншою. Для економії палива в заторах порада зворотна: відкрийте вікна і вимкніть кондиціонер.
- Викладіть усе зайве з салону і багажника, щоб знизити вагу автомобіля.
Leave a Reply